ביום רביעי | 20:00
גמרא עיון ובקיאות
השנים של גיל התיכון מתאפיינות לעיתים בחוסר פניות זמנית, רגשית ורצונית ללימוד תורה בכלל, ולימוד גמרא בפרט. הבחירה להקדיש את היום ללימוד תורה בדגש משמעותי על לימוד גמרא בעיון, פותחת ממדים חדשים של עניין, סקרנות ורצון ללמוד ולהעמיק. הרצון והעקשנות להבין ולהפנים באמת, לצד האמון בתהליך בסבלנות גדולה, יוצרת מצע ייחודי ויוצא דופן לגדילה וצמיחה מתוך המפגש עם התורה.
בדיוק מהסיבה הזו הלימוד העיוני תופס מקום מרכזי יותר בסדר היום של בית המדרש (סדר בוקר וצהריים), כשלצידו לימוד הבקיאות מקבל את מקומו הראוי והחשוב (סדר ערב).
הפורום המצומצם והקבוצות הקטנות בהנחיית הר"מים מאפשרים לימוד איכותי, סבלני, שלא רק מקנה כלים משמעותיים ללימוד, אלא גם מצמיח מרכז חדש לעבודת ה'.
לימוד אמונה
שיעור א' ובאי בית המדרש החדשים נכנסים בשנתם הראשונה לשיעור 'עולם הרוח' עם הרב נתן אופנר, ראש הישיבה, שמתקיים שלוש פעמים בשבוע. 'עולם הרוח' היא מערכה שנבנתה (ועודנה נבנית ומתחדשת בכל שנה ושנה) בידי הרב נתן, שמטרתה ליצור מבואות ויסודות בריאים ועצמאיים בדרכנו אל מפגש עם עולם רוחני. השיעור מאתגר הנחות יסוד לגבי מרכזיותם וחיוניותם של ממדי הרוח שבמציאות, ופותח פתחים לכניסה עמוקה וכנה לעולם רוחני שהוא מצד אחד חי, קיים ובלתי תלוי, ומצד שני חיוני וקיומי מתמיד.
מקורות השיעור רבים ומגוונים, ויונקים באופן רחב ועמוק משדרות התורה והרוח של עם ישראל לדורותיו, החל בספרי הראשונים, דרך ספרי המהר"ל, רמח"ל, גדולי החסידות והגר"א – וכלה בתורת הרב קוק זצ"ל.
לצד המערך של עולם הרוח, לימוד האמונה בישיבה נוכח ומשמעותי מאוד, והוא בא לידי ביטוי במגוון שיעורי אמונה נוספים שמועברים על ידי שאר הרמ"ים בישיבה, וכמובן בחברותות ובלימוד עצמאי.
הלימוד, גם בגמרא וגם באמונה, מאופיין באמון כפול: א. אמון גדול בתורה ובנותן התורה, ובשליחיו חכמי הדורות: תנאים ואמוראים, ראשונים ואחרונים. ב. אמון גדול באדם הלומד, בכלי ההבנה שלו, בקצב הפנימי שלו, ברצון ובבחירה שבו, בחן שלו ובמרחבי הנפש שלו.
מתוך אמון כפול זה נוצר לימוד מלא ברצון להבין, להשכיל ולהתקדם, אבל גם להפנים, לעכל ולשהות עם הדברים. שני צדי המטבע מאפשרים צמיחה וגידול מבורכים.
לימוד גמרא בעיון נעשה ב-3 חבורות שונות – שיעור א', קבוצת שיעור ב'+ג', וקבוצת הבוגרים. כמובן שכל חבורה בנויה מחברותות. לכל חבורה יש ר"מ שמנחה אותה במהלך הלימוד ומעביר לה שיעורים.
היום מתחיל בתפילת שחרית בשעה 7:10 (חלק מבני החבורה קמים מוקדם, טובלים במקווה ולומדים לפני התפילה). לאחר תפילת שחרית אוכלים ארוחת בוקר בחדר האוכל. בשעה 9:30 מתחילים סדר בוקר, ולומדים גמרא עיון בחברותות. לקראת סוף הסדר מתכנסות החבורות השונות לשיעורים עם הר"מים. בשעה 13:15 מתפללים מנחה גדולה, ולאחריה אוכלים ארוחת צהריים בחדר האוכל. לאחר הארוחה יוצאים להפסקת צהריים עד השעה 15:30, ואז מתחיל סדר צהריים. הלימוד בסדר צהריים הוא לימוד מיוחד של גמרא בעיון בהנחיית הרב נתן, ראש הישיבה, ופעם בשבוע יש שיעור כללי על הסוגיות הנלמדות בתכנית זו. בסוף הסדר ולעתים בתחילתו מתקיימים שיעורי אמונה של הרב נתן והר"מים. בשעה 19:30 אוכלים ארוחת ערב, ובשעה 20:30 מתפללים ערבית. לאחר התפילה לומדים סדר ערב, סדר שמוקדש לגמרא בקיאות.
כמובן שזו המסגרת הכללית, ורבים מבני החבורה מוצאים זמן לחברותות משמעותיות וארוכות באמונה ובתחומים נוספים כעוות נפשם.
הבסיס לעבודת ה' הוא לימוד התורה, ומהחיבור לתורה נוצר עולם של עבודת ה' משמעותית. התפילות בישיבה, בימי חול ובמיוחד בשבתות וחגים הם חוויה רוחנית אמיתית ואחד הדברים המייחדים את הישיבה ונשארים גם בלב הבוגרים לאורך שנים ארוכות.
יחד עם התפילות ישנה בישיבה עבודת התבוננות תמידית בקדושת הזמן המתחדשת, והתכוונות נפשית ורוחנית לכל חג ומועד בהתאם לאופיו ולמהותו.
בישיבה התפתח עולם מוזיקלי רחב, המתבטא בעיסוק נרחב בשירה ובנגינה, במסגרת התפילות וסעודות השבת, ובכלל בכל פינה בישיבה.. השירים והניגונים מוסיפים הרבה שמחה ועומק לחיים בישיבה.
בשונה מישיבות רבות אחרות, הישיבה לא מתאפיינת בחיי חברה שמתרכזים בשיעור ספציפי (כלומר בקבוצת גיל). מספר מצומצם יותר של אנשים, במגוון גדול של גילאים ורקעים, והמון המון עין טובה ונתינת מקום, יוצרים מצד אחד מרקם חברתי אוהב, משפחתי ורב-גילאי, ומאידך מרחב אישי המאפשר לכל אחד ואחד ללכת בדרכו הייחודית והעצמאית. גם שיעור א' משתלבים בחן ובכיף במרקם החברתי המיוחד והעדין שיש בישיבה.
ה'ביחד' המיוחד שיש בישיבה, מתבטא לא רק בממד החברתי אלא גם בפן של השיתוף והשייכות לעולם לימודי ורוחני – קיימות חברותות רבות בישיבה המורכבות מאנשים מגילאים שונים.
אנחנו מתאימים למי שלבו חפץ ללמוד תורה, אבל מאמין שקשב לעצמו פנימה הוא חלק מהתהליך הזה.
למי שבית מדרש סואן ורועש פחות הולם אותו, למי שחש שהוא זקוק למרחב אישי, עצמאי וכן כדי לצמוח נכון.
למי שמחפש מרחב חברתי עדין ואוהב, מרחב שיודע מתי לחבק אבל גם מתי לרחוק מחבק ולתת מקום.
למי שמנסה להתרחק מסטיגמות, תיוגים וציניות, ומחפש דרך של כנות, אמון ואמת.
למי שמחפש לגדול בתורה ותפילה, להתבונן ולגעת בקדושת הזמנים, ולעבוד את ה' בשמחה ובטוב לבב מתוך חיבור לכל החיים.
החבורה מונה כ-30 בחורים ואברכים.
מתוך רצון לאפשר לכל בחור להתגייס במסלול שמתאים לו, מבחינת זמן הגיוס ומשך השירות, יש בישיבה שני מסלולים – ישיבה גבוהה וישיבת הסדר, כאשר ניתן גם לשלב בין המסלולים. כמו כן הישיבה מעודדת את מי שמתאים לו להתגייס לשירות מלא של 3 שנים ויותר, ומלווה אותו לאורך כל מהלך השירות.
לקראת מועד הגיוס יש שיעורי הכנה בהלכה ואמונה עם הרב נתן, ראש הישיבה. מעבר לזה אין עיסוק אינטנסיבי בהכנה פיזית ומנטאלית לצבא ברמה הישיבתית. כמובן שכל תלמיד מוזמן תמיד להתייעץ עם הר"מים והרב נתן סביב נושא הגיוס.
הקשר עם החיילים הוא יקר מאוד באופן הדדי (גם לישיבה וגם לחיילים). החיילים מרבים לבקר בשבתות וחגים, ויש קבוצת לימוד בוואצאפ של הרב נתן (רה"י) עם כלל חיילי הישיבה. לעתים יוצאות משלחות של הר"מים וחלק מהבחורים לשיעורי תורה וחיזוק בבסיסים.
בשנה הבאה אנו מתרגשים לחגוג 20 שנה לישיבה!
הישיבה ממוקמת במושב כרמל, בדרום הר חברון (דרומית לקרית ארבע-חברון, צפונית לבאר שבע).
כפי שכבר ציינו, העצמאות והעצמיות של התלמידים נוכחת מאוד באווירה, וזה מתבטא גם בבית המדרש וגם ב'חיי הפנימייה'.
בית מדרש – בבית המדרש יש המון מרחב לכל אחד מהתלמידים להתמקם ולקבוע מקום משלו לתורה ולתפילה.
פנימייה – הפנימייה היא לא מבנה מרכזי אלא פזורה של קראוונים, עם בין 1-3 תלמידים בחדר. החבר'ה נוטים להשקיע בחדרים ולהפוך אותם לביתיים וחמים, מתוך תחושת ביתיות ורצון אמיתי לעצמאות.
ארוחות – אברהם, הטבח האגדי של הישיבה, מכין ארוחות בשריות חמות מצוינות ובשפע כל יום לארוחת צהריים, וגם ארוחה חלבית לארוחת ערב. ארוחת בוקר היא ארוחה בהכנה עצמית, כשלרשות התלמידים עומד מבחר של ירקות, מוצרי חלב בשפע, טחינה, ביצים להכנה עצמית ולחם.
בישיבה אין 'תכנית בוגר"צים', אבל בוגרי צבא רבים בוחרים להגיע לרעותא לאחר שירותם הצבאי בגלל האווירה הבוגרת והעצמאית ששורה במקום והחבורה הבוגרת של בית המדרש.
מרכיב משמעותי מהקהילה של מושב כרמל בנוי מבוגרי בית המדרש שהחליטו לקבוע את ביתם במושב. כמו כן ישנה קהילת אברכים קטנה סביב בית המדרש.
הרב נתן אופנר (ראש הישיבה)
נולד בשנת תשכ"ו וגדל בירושלים. למד בישיבת מרכז הרב, שם זכה לשאוב מתורתם של ראשי הישיבה הגר"א שפירא והגר"ש ישראלי, ומרבותיו המובהקים הרב מרדכי שטרנברג, הרב צבי טאו והרב עודד וולנסקי.
בהיותו בכתה י' נכנס לבית המדרש של הרבי מאמשינוב, ונקשר לרבי בקשר אמיץ שממשיך ומעצים עד היום. כמו כן הוא ממשיך להתייעץ וללמוד מפי רבותיו הרב טאו והרב מרדכי שטרנברג. בצעירותו היה חלק מקבוצה שיסדה כולל במרכז תל אביב ולמד שם. לאחר מעבר המשפחה למושב מעון שבדרום הר חברון, לימד במכינה ביתיר ובישיבת ההסדר בעתניאל. בשנת תש"ס הקים את בית המדרש 'רעותא', במושב כרמל שבהר חברון.
הרב מתן מרבש (ר"מ חבורה בוגרת)
בוגר ישיבות הר המור ושבי חברון, בנוסף למד בכולל חזון אלחנן. מתגורר בקרית- ארבע, נשוי למוריה ואב ל7 ילדים, לימד בישיבת ההסדר קרית- גת. חלק מבית המדרש ברעותא כבר 5 שנים, משמש כר"מ של חבורה הבוגרת.
הרב אלקנה ויצן (ר"מ שיעור א')
בוגר ישיבת בית אל, וכוכב השחר. שירת בחיל התותחנים, ולאחר מכן למד בכולל יד ברודמן. בעל תואר ראשון בחינוך. מתגורר בישוב כרמל נשוי עם ארבעה ילדים. הרב אלקנה מלמד את שיעור א' בבית המדרש.
הרב דני ברוך (ר"מ שיעור ב' ו-ג')
גדל בהרצליה, בתיכון למד במדרשית נעם, לאחר מכן למד בישיבת שבי חברון כ-14 שנה. כעת מתגורר בקריית ארבע, נשוי עם ארבעה ילדים. הרב דני מלמד את שיעורי ב' ו-ג' בביץ המדרש.
הקשר בין הבחורים לרב נתן ולר"מים הוא מאוד קרוב וחם. בגלל האינטימיות וקרבת הלב התחושה היא שממש לומדים ועובדים יחד, בלי 'דיסטאנס' (כמובן שעם כל הכבוד הראוי).
נבנה ע״י ותקין׳s בוטיק