ישיבת ההסדר עתניאל (ובשמה הרשמי ‘בית ועד לתורה הר-חברון’) קמה במטרה להקים דור חדש של תלמידי חכמים, המחובר אל שרשרת הדורות שקדמו לו, ומתוך צינור יניקה זה מברר את דבר ה’ המתגלה בכל יום ויום ובכל אדם ואדם, כחלק מכנסת ישראל.
בירור זה נעשה ע”י הקשבה, ענווה ודיון פתוח, בשימת דגש על חיבור התורה הנלמדת לעבודת הנפש של הלומד, ותוך חתירה אינסופית לברור האמת.
ביום שני | 20:30
בסיס הלימוד הוא כמובן ידיעת התורה והגמרא במובנה הפשוט ברוחב ובעומק כפי שנלמד בכל הדורות.
המטרה הראשונה היא לתת לתלמיד המגיע בשערי הישיבה את הכלים להיות בן בית בתורה ומי שיכול ללמוד בכוחות עצמו. לצורך זה אנו משתמשים במגוון כלים לימודיים שמותאמים לכל אחד באופן אישי על פי נקודת הפתיחה שלו.
הלימוד העיוני תופס מקום מרכזי בישיבה והוא שער ראשי לכניסה אל עומק התורה. ללימוד הקלאסי של הגמרא והראשונים נוספים שלושה מרכיבים:
אנו מאמינים שבעזרת כלים אלו, ניתן להגיע להתקשרות שלמה אל התורה, שיש בה גם את השתלשלות הדורות וגם את המקום הפרטי של כל אדם ושל כל דור.
כיוון שעתניאל ישיבה גדולה, יש בה צוות ר”מים גדול. דבר זה מאפשר לתלמיד לפגוש מגוון שיטות לימוד.
נציין כמה מן השיטות:
יש ר”מים שמלמדים בצורה נושאית- לקחת נושא מסויים ולראות את התכנים שמרכיבים אותו.
יש ר”מים שמלמדים בצורה מושגית- להגדיר את העקרונות המהותיים של כל נושא ולאור זה לראות את השיטות השונות בסוגיה.
יש ר”מים שמלמדים בצורה טקסטואלית- התמקדות בהבנת מבנה הסוגיה, תשומת לב למבנה הספרותי שלה, ועוד.
תפקיד מרכזי יש לשיעור הכללי. מדי שבוע יש שיעור כללי של אחד מראשי הישיבה על הסוגיה שנלמדה במשך השבוע. לשיעור הזה מתכונן כל בית המדרש. בשיעור משתתפים כל הר”מים, והוא האירוע המרכזי של שבוע הלימוד. במהלך השיעור מתפתחים דיונים רבים, בהם משתתפים כל יושבי בית המדרש- מזקני הר”מים ועד צעירי התלמידים.
7:00 תפילה.
בסיום התפילה- “סדר קביעיות”: פרשת שבוע והלכה.
ארוחת בוקר
8:45 סדר בוקר- סדר עיון
שיעורי פתיחת יום
לימוד עצמי
שיעורים מסכמים
13:15 ארוחת צהרים
הפסקת צהרים
15:30 מנחה
סדר צהרים
בסדר הצהרים מרוכז הנפח המרכזי של השיעורים בישיבה. ישנו מגוון רחב של שיעורים.
בנוסף, זה הזמן בו תלמידים קובעים חברותות במגוון נושאים- אמונה ומחשבה, חסידות, הלכה, גמרא בקיאות ועוד.
19:15 ארוחת ערב
20:00 ערבית
סדר ערב
סדר ערב הוא סדר הבקיאות. התלמידים החדשים מקבלים חברותא בוגר שלומד איתם את סדר הבקיאות ומהווה חונך שמלווה אותו בתהליך ההשתלבות בישיבה.
ישיבת עתניאל שואפת לבניין אדם שלם בתורתו באישיותו ובעבודת ה’ שלו על ידי שלושה חיבורים:
חיבור שכל ורגש:
הצד השכלי בונה את הבהירות והיציבות של האדם. הוא מתבטא בלימוד שיטתי יסודי הן בלימוד הגמרא והן בלימוד מעמיק של סוגיות באמונה.
הצד הרגשי משלים אותו ונותן למחשבות את החיות ואת השמחה. הוא מתבטא בצד החסידי של הישיבה. בלימוד, בהתוועדויות ובריקודים המשותפים.
חיבור היחיד והכלל:
היהודי המאמין מעצב את עצמו בו זמנית מצד שייכותו לכלל ישראל ולברית בין ישראל לקודשא בריך הוא, ומצד האישיות הפרטית שלו, האות המיוחדת שלו בתורה, שאותה הוא צריך לגלות ולהביא לידי ביטוי.
חיבור הנצח והזמן:
כניסה לתורה היא כניסה אל נהר אינסוף שזורם מסיני ועד אלינו. לימוד התורה כולל את ההצטרפות אל כל הדורות שלפנינו, וביחד עם זה את העיסוק בסוגיות הרוחניות והחברתיות המיוחדות לדור שלנו, שדורש בצדק מענה לשאלות הזמן מבתי המדרשות שלו, ובניין של תלמידי חכמים שנטועים גם בנצח וגם בהווה.
הישיבה מאמינה באפשרות לשלב בין רצינות לימודית לבין שמחה, חיות והארת הפנים.
באי בית המדרש תמיד מציינים את האווירה השמחה ששורה בין התלמידים.
לכך נוספות פעולות שונות שמחזקות את החיבור הרוחני והנפשי בין הבחורים. כך למשל התוועדויות חסידיות בתאריכים מיוחדים, שבתות כיתה ושיעור ומפגשים בבתי הר”מים.
הישיבה מתאימה למי שרוצה לחבר בין התחברות עמוקה לתורת כל הדורות לבין התמודדות עם סוגיות אישיות ועכשוויות.
היא מתאימה למי שרוצה לחבר בין העבודה השכלית לבין העבודה הרגשית.
היא מתאימה למי שנהנה מהמגוון הרחב שמציעה ישיבה גדולה.
ולמי שמתאים לו לשקוע בלימוד רציני במשך שבוע לימודים שלם.
הישיבה מאופיינת במגוון רחב מאוד של בחורים שמגיעים מכל הרקעים. זה אחד הדברים המייחדים אותה, ולכן זה פחות מתאים למי שרוצה את כולם סביבו כמוהו.
הישיבה תתאים פחות למי שמחפש ישיבה קטנה.
כ-300 (כולל התלמידים שבשירות הצבאי)
הגיוס הוא במסגרת ישיבות ההסדר במרץ (בסביבות חודש אדר) של שיעור ב’. השירות הרגיל הוא של 18 חודשים. בנוסף, יש אפשרות לצאת לקורסים פיקודיים ולקורס קצינים ולהאריך את השירות בהתאם.
ישיבת עתניאל פתוחה גם למי שאינם מעוניינים לעשות שירות במסגרת ההסדר. תלמדים אלו ילמדו בתכנית הרגילה עד גיוסם ואז יעזבו את המסלול הישיבתי. הישיבה מיועדת לאלו שרוצים ללמוד לכל הפחות שנה וחצי לפני הגיוס. מי שרוצה להאריך את הלימוד לפני הגיוס ליותר משנה וחצי, יכול לעשות זאת. לאחר הגיוס של חבריו, הוא מצטרף לאחד השיעורים הבוגרים של הישיבה.
בכל שנה ישנו צוות הממונה על הקשר עם החיילים. הוא כולל ר”מ ותלמידים בוגרים. הקשר נעשה באמצעי התקשורת (טלפון, ווטסאפ שיעורי פעיל), ביקורים, ומשלוחים שונים.
הישיבה נוסדה ככולל בשנת תשמ”ז (34 שנים) והפכה לישיבת הסדר בשנת תשנ”ג (28 שנים)
הישוב עתניאל בדרום הר חברון.
בית מדרש- כפי שניתן לראות בתמונות, תקרת בית המדרש גבוהה מאוד, וחלונות גדולים עוטפים אותה מסביב. החלונות מאפשרים לימוד באור יום בלי צורך בחשמל.
לגובה התקרה וגודל החלונות תפקיד מרכזי ביצירת אווירה של בית מדרש שמאפשר לפרוש כנפיים ולעלות מעלה מעלה, ויש בו תנועת אור מן החוץ פנימה ומן הפנים החוצה.
באותו מבנה, מתחת לבית המדרש ממוקם חדר אוכל גדול המספק ארוחות טעימות.
ליד מבנה בית המדרש ישנו מבנה נוסף של פנימיות. הפנימיות בנויות בקבוצות של ארבעה חדרים סביב מרחב מרכזי שיש בו מטבחון ומאפשר הרגשה ביתית.
לאחר השירות הצבאי חוזרים הבחורים לישיבה לעוד שנתיים של לימוד. שנתיים אלו מהוות קפיצת מדרגה מבחינת היכולת והעומק של הלימוד. אם בתקופה שלפני השירות המוכוונות היא לשירות הצבאי, בשנתיים אלו המוקד הוא חיבור התורה לכל תקופת החיים שאחרי הישיבה.
לאחר סיום מסלול ההסדר, בסוף שיעור ה’, ישנה אפשרות להמשיך את הלימוד בישיבה לתקופה נוספת. בחורים רבים בוחרים להמשיך את לימודיהם. חלקם לעוד שנה אחת וחלקם לכמה שנים.
בישיבה פועלת תכנית תלת שנתית לשיעורים ו-ח בראשות הרב ישי שכטר והרב פדיה נגר. התכנית נותנת מסגרת מקיפה ומעמיקה של תחומי תורה שונים תוך דגש על החיבור שלהם למסגרות החיים.
בנוסף, ישנה תכנית של לימוד הלכה לקראת מבחני הרבנות, ולימוד הוראה במסגרת מכללת הרצוג.
בתוך המוסד גרה קהילה של אברכים שלומדים בישיבה. בנוסף, ישנם אברכים שגרים בישוב, ואברכים נוספים שמגיעים ממקומות שונים.
הקהילה פעילה ותוססת. הישיבה דואגת לתת גם לנשים בקהילה מרחבי לימוד והתפתחות תורניים ואישיים.
במסגרת הישיבה פועל “בית המדרש לרוח הזמן”, המיועד לשכבות הבוגרות ועוסק מדי שנה בתחומים שונים הקשורים בסוגיות עכשוויות. הלימוד משלב את המקורות התרבותיים הרלוונטיים, יחד עם התבוננות על יחס היהדות לנושא.
בישיבת עתניאל שני ראשי ישיבה:
הרב רא”ם הכהן: נולד בירושלים ושימש בבגרותו את תלמידי החכמים של הדור הקודם, כגון הרב שלמה זלמן אורבך זצ”ל. למד ישיבת הר עציון אצל מורו ורבו הרב אהרון ליכטנשטיין זצ”ל. שירת כקצין בשריון במלחמת לבנון הראשונה ולימד בישיבות שבות ישראל ואור עציון. ראש הישיבה משנת תשנ”ד. רב הישוב עתניאל ופוסק הלכה חשוב.
הרב בני קלמנזון: נולד בחיפה ולמד בצעירותו בטכניון. למד בישיבת הכותל והיה ר”מ בישיבת קרית שמונה. בין היתר, היה מתלמידיו הראשונים של הרב שג”ר זצ”ל. הקים את ישיבת עתניאל יחד עם הרב עמירם עולמי הי”ד. מרצה להיסטוריה ובעל ידע כללי רחב מאוד. מתמחה בחסידות, היסטוריה של עם ישראל בעת החדשה ושואה. מלווה סיורים לפולין להיכרות עם העולם היהודי שטרם השואה וחורבנו.
ישנם בישיבה עוד 11 ר”מים. חלקם מישיבות שונות וחלקם בוגרי הישיבה.
בנוסף, מגוון רחב של מעבירי שיעורים מן החוץ בתחומים ספציפיים- תנ”ך, מחשבה ופילוסופיה.
כל כיתה בישיבה כוללת כ 25 תלמידים ובראשה עומד ר”מ. לידו מתווסף גם חצ”רמ- בחור מבוגר שמהווה מוקד נוסף לקשר ולעזרה בלימוד.
התלמידים מתארחים מידי שבת ואמצע שבוע בבתי הר”מים.
במהלך השנה נוצר קשר אישי ורוחני משמעותי עם הר”מ, שמלווה את התלמיד גם בשנים הבאות.
נבנה ע״י ותקין׳s בוטיק